Over mijn werk
In mijn beeldend werk en als kunstenaar bewandel ik twee paden.
BUITEN
Met het kleurrijke en expressieve werk (in streetart stijl) verbeeld ik mijn kritische visie op de wereld om me heen. Daarmee open ik de directe aanval op een wereld waarin de mens steeds meer op het eigen zelf gericht is. Een wereld waarin beeld steeds vatbaarder wordt voor manipulatie. Met de komst van social media is het belang van een gestijld beeld een topprioriteit geworden. Niet langer is het authentieke verhaal van belang, maar des te meer hoe het in beeld is gebracht. We zien het aan de Instagram-pagina’s vol met selfies. Foto’s van het eigen hoofd. Niet datgene wat gezien en ervaren wordt speelt de hoofdrol meer, maar de mens (het ego) moet door zoveel mogelijk mensen worden gezien, gevolgd en geliket. Influencers maken hun omgeving 'Instagrammable'. Een ontwikkeling die in mijn beleving bijdraagt aan een groeiende pandemie van narcisme. In mijn werk stel ik niet de mens, maar de omgeving centraal.
BINNEN
Het andere werk is een introverte en conceptuele verbeelding van mijn ontwikkeling als kunstenaar en persoon, de wereld van binnen. Deze staat aan de vooravond van het andere werk en gaat over de afwegingen die ik maak, over gemoed, over zwart en wit, tegenstellingen en leven in het hoofd of in het hier en nu. Noodzakelijk voor mij om te maken, het zijn de woorden in het verhaal. Het werk is conceptueel en minder belangrijk om te laten zien aan een projecterende buitenwereld.
WERK:
'De stad als souvenir'
Mixed media on canvas
100 cm x 100 cm
2019/2020
Shifting images / verschuivende beelden. Tegenwoordig is het moeilijk om niet op te merken dat het narcisme van social media over heel de wereld toeneemt. Mensen spenderen letterlijk uren per dag aan social media. Iedereen doet dat. We posten over ons eigen leven en kijken naar de berichten van onze online vrienden. De stad veranderde van een plaats met respect en interessante verhalen naar een droevig decor van selfies en Instagramcontent. We aanbidden ‘beroemdheden’ en influencers die weinig anders doen dan zich bezighouden met meedogenloze zelfpromotie en hun levens leven als een open wond op Internet of reallifeshows. Moeten we ons zorgen maken of is dit een transformatie naar een nieuw normaal?
'Big New Canvas'
Oil on canvas
125 cm x 125 cm
2018
Een nieuw canvas bouwen kost heel veel tijd en moeite. Je moet al je oude projecten vergeten. Ook als ze niet zijn geworden wat je ervan had gehoopt of als ze niet af zijn. Zelfs als daar in heel veel energie zit om het goed te krijgen, zoals je dat wilt.
Het bouwen van een nieuw canvas gaat over het brengen van al je aandacht naar het ‘nieuw’. Je moet ruimte maken en oude zooi opruimen. Nieuwe materialen verzamelen. Opnieuw gaan bouwen. Al het andere nog daar gelaten, namelijk hoe je het grote nieuwe canvas vullen gaat. Een totaal nieuw wit canvas is als een compleet nieuw hoofdstuk. Het lijkt leeg, maar er zit al heel wat achter.
Hoe ga je het vullen?
It's scary as shit.
Wat is het nieuwe verhaal wat je gaat vertellen?
Waar te beginnen?
Wat als het (opnieuw) niet lukt?
Wat als je iets fout doet?
Deze vragen kunnen je blokkeren om sowieso te beginnen.
Voor mij gaat het ook over anticipatie.
Angstaanjagend aan het begin maar verheugen op het plezier van verwachten en verlangen en nieuwe verhalen om te vertellen.